אכילה רגשית – טיפים לפתרון הבעיה

כמעט בכל סדנת EFT שאני מעביר שואלים אותי על נושא של השמנה ואוכל.
בכתבה הבאה יש מספר טיפים שיכולים לעזור לאנשים להתגבר על אכילה רגשית או זלילות לא מותכננותאכילה רגשית
כדי להפיק את המירב מהכתבה רצוי לדעת EFT.
אם אינכם מכירים את שיטת EFT אתם מוזמנים לקחת את הערכה ללימוד EFT בסיסי

הסטטיסטיקה אומרת ש97% מהאנשים שיורדים במשקל חוזרים למשקלם הקודם, לאחר 3 שנים.
הבעיה העיקרית היא לשמור על משקל לאחר הדיאטה.

ברוב המקרים אנשים שרוצים להרזות הם מתמקדים באוכל ומשקל שהם הבעיה ולא הפתרון.
הפתרון צריך להגיע מהכוון הרגש שהוא יותר מורכב לטיפול.

באכילה רגשית אנחנו מוצאים את האוכל כנחמה למתח שאנחנו נמצאים בו במהלך החיים.
לא כולם בוחרים באוכל לנחמה יש אנשים שהולכים לחדר כושר או פונים לדברים אחרים.
אכילה רגשית היא קבלת עונג בעזרת אוכל כדי למסך כאב או שימוש באוכל כדי כפתור בעיות רגשיות

אם נסתכל על אנשים רזים, ברוב המקרים, נמצא מספר תכונות חשובות:

  • הם אוכלים שהם רעבים בלבד, זה לא אומר שהם לא אוהבים אוכל.
    אבל זה לא הגיוני אלהם לאכול כאשר הם לא רעבים.
  • הרזים גם אם הם אוכלים יותר מהרגיל בארוחה (וזה קורה), למחרת הם לא יגעו באוכל.
  • זה בא להם באופן טבעי הם מרגישים מלאים מאתמול או מארוחה קודמת.
  • אוכלים לאט ולא מנקים את הצלחת

לעומתם אנשים עם אכילה רגשית מתחילים אכילה לא בהכרח כאשר הם רעבים ואין להם פיקוח ובקרה מתי הם יסיימו.
הם מקשרים את האוכל למצבי רוח וככל שהמצב ממשיך זה גורם לשיונוי במוח ליצירת תבנית קבועה בהתנהגות.

זיהוי הצעדים באכילה רגשית

  1. טריגר רגשי – הגורם להתחלת כל התהליך שהוא בדרך כלל אירוע רגשי. 
  2. החלטת החשק – אני רוצה אני אוכלת. הנקודה החשובה כאן שהזלילה לא מגיעה ישר לאחר הטריגר
    לעיתים זה מתתין עד לסיום העבודה או לאחר סיום עיסוק אחר.
    כלומר לעיתים הטריגר יכול להיות בבוקר ואבל הזלילה מתבצעת בשעה 16:00 אחרי סיום העבודה.
    וזה גורם לכך שרוב האנשים לא מצליחים למצוא את הטריגר או מתעלמים ממנו.
  3. האכילה – אכילה יתר, זלילה או האבסה עד שאי אפשר לאכול ליותר.
  4. ההנגאובר – ההרגשה אחרי האכילה שמתבטאת לפעמים בפיזי כמו הרגשת אי נוחות, הרגשת בחילה, הרגשה רעה בקיבה או הרגשה אחרת.
  5. רגשות אשמה – הבטחתי לעצמי שלא אפול, ואני שוב עושה את זה. וזה יכול להחזיר אותנו שוב למספר אחד.

כדי לעצור את התהליך חשוב להבין את הצעדים שמביאים לאכילה הרגשית ולזהות את הצעד הראשון,
הטריגר שהוא המפתח לעצירת הזלילה.

תוכנית ארבע הצעדים לעצירת אכילה רגשית

  1. לנהל יומן תזונה. – ולכתוב באיזה ימים היו הזלילות. בימי הזלילה דרגו עד כמה היה להם החשק לאכול.
    לכל אדם יש רמת זלילה כפי שהוא מגדיר אותה. האם זה היה באמת זלילה?
  2. דרוג רגשי – בשבוע הזלילה, מה בחיים שלך היה עוצמתי שיכול לגרום לזלילה? רוב האנשים יתנו תשובה מהירה. 
  3. מה אמרת לעצמך על המצב המצער שגרם לך לחוש כעס, תיסכול וכדומה? מה היתה השיחה הפנימית?
  4. לחשוב איך אני יכולה להתמודד בעתיד עם המקרה שקרה?
    איך אני יכולה להפסיק להרגיש קורבן?
    מה אני יכולה לעשות? 

מה עושים?
אכילה רגשית או כל התנהגות כפייתית באה כדי לפתור בעיה אחרת.
במשך הזמן הכפייתיות הופכת לבעיה העיקרית.
כפי שהסברתי כדאי לזהות את הצעדים שמביאים לאכילה רגשית
לאחר הזיהוי להתחיל את הטיפול לפי תוכנית ארבעת הצעדים בעזרת EFT.
השתמשו בEFT בכל השלבים שמתוארים להלן כדי לסלק כל חסימה אנרגטית, רגשות, או אמונה מגבילה.